רכניץ- שמו קשור בלימוד וזיכרון ועם זאת שוכח את השבועה. נרקיסיסט ואגואיסט- לומד משהו שהוא רוצה ולא משהו שטוב לקולקטיב. לא מפריח את השממה. מנוגד לאהרון אהרונסון שידע לשלב בין האישי לקולקטיבי. רכניץ לא עובד קשה. עושה לביתו.
הנובלה הופכת את העולם- שכחה לגבר וזיכרון לאישה. זכר=זכרון, אישה=נשייה. הנובלה הופכת את הסדרים "הטבעיים" האלו. (66)
לגבי השבועה- בדומה לאגדת "חולדה ובור" ייתכן וגם בשבועת שושנה ויעקב היו דגים במזרקה לידה נשבעו ובכך השלימו את תנאי ה"עדים" לשבועה.
השבועה מעסיקה את עגנון בטקסטים נוספים: "תהילה", "בדמי ימיה". לאו דווקא שבועה אלא הרעיון של הבטחות ונישואים שלא בהכרח מתממשות. השבועה המופרת היא סמל לשיבוש מהלך בדרכו של העם היהודי.
השבועה מחדדת את האנלוגיה שבבסיס הסיפור- שבועת העם לאלוהיו.
תגובות אחרונות
רכניץ- שמו קשור בלימוד וזיכרון ועם זאת שוכח את השבועה. נרקיסיסט ואגואיסט- לומד משהו שהוא רוצה ולא משהו שטוב לקולקטיב. לא מפריח את השממה. מנוגד לאהרון אהרונסון שידע לשלב בין האישי לקולקטיבי. רכניץ לא עובד קשה. עושה לביתו.
הנובלה הופכת את העולם- שכחה לגבר וזיכרון לאישה. זכר=זכרון, אישה=נשייה. הנובלה הופכת את הסדרים "הטבעיים" האלו. (66)
לגבי השבועה- בדומה לאגדת "חולדה ובור" ייתכן וגם בשבועת שושנה ויעקב היו דגים במזרקה לידה נשבעו ובכך השלימו את תנאי ה"עדים" לשבועה.
השבועה מעסיקה את עגנון בטקסטים נוספים: "תהילה", "בדמי ימיה". לאו דווקא שבועה אלא הרעיון של הבטחות ונישואים שלא בהכרח מתממשות. השבועה המופרת היא סמל לשיבוש מהלך בדרכו של העם היהודי.
השבועה מחדדת את האנלוגיה שבבסיס הסיפור- שבועת העם לאלוהיו.
מקורות קשורים
כתבי עת בספרות העברית
לקסיקון הספרות העברית החדשה
בית עגנון – מאמרים
מחקרים ומאמרים על יצירת עגנון
הקבוצות המשתתפות
אוחיון איתמר